torsdag 22 november 2007

Juligt pyssel

Idag har det varit ett sånt trisst väder, lite dimmigt duggregn och bara tråkigt men vi tog på oss rejält med kläder och tog en runda i skogen hunden, Felicia och jag...
Med en påse under vagnen att stoppa roliga grejer i gick vi på upptäcksfärd.
Vi plockade massa lingonris att göra små kransar av och lite ljung.
Plockade lite vit mossa för att kurera min orkidee med den har blivit lite höst trött.
Tänk om man kunde lägga sig i mossan och efter en stund blev man piggare!
Jag hade nog behövt ligga i mossan mycket känns det som efter några nätter med dålig sömn men det tar jag gärna för det finns inget mer underbart än min dotter!
Hade en lång remsa med hönsnät liggandes i en låda, färste den och formade ett hjärtan.
I hålen trädde jag ljungen och lingon riset, knöt ett vitt band och hängde den på dörren in till vardagsrummet, riktigt sött blev det!
*
*
Blev ingen bra närbild men
ni ser nog hur jag gjort ändå....
*
*
I förrgår kom jag ju hemsläpandes med en massa prylar och nu ser ni det färdiga resultatet av mina ljusstakar. Banden som sitter runt är vita med gröna och röda trådar i vävt på bandvävstol. I går var jag nere och tittade i den lilla sy affären i byn, den heter Tygbiten och de har lite allt möjligt av allt möjligt. Doften där inne påminner mig om min farmor.
Eller rättare sagt doften av farmors syrum som låg på vinden.
Farmor hon hade så mycket tyg och garn så det fanns nog i hela regnbågens färger.
Men det var alltid så spännande å följa med henne upp å vinden, det var liksom lite kusligt där uppe. Fast det fanns nog inget som var farligt igentligen, tror jag, eller?
Kransarna är gjorda av linga riset, mysigt och påminner mig om barndommen.
*
*
Nu ska jag sätta mig å göra massa tråkiga dokument för sambons jobb, vad snäll man är ibland, men bara i bland!


Inga kommentarer: