måndag 5 november 2007

Pyssel och pensel babbel....

Idag har det varit en blöt dag, det har regnat lite och varit allmänt trist höst väder.
Trots kyla, regn å blåst gick jag, Felicia och hunden ut för att ta en promenad i skogen.
Felicia fick använda sin nya overall och till min stora förvåning passade den mycket bättre än vad jag trott. Nån gång ska man ha tur med ;-)
I skogen plockade vi lite olika sorters mossa som vi pysslade med när vi kom hem, eller jag pysslade, katterna lekte och Felicia åt av mossan, så det blev till att ta ännu en tur med dammsugaren idag....
Har ofta sett olika figurer av mossa, klot hjärtan och liknande så nu tog jag fram hönsnätet och blött tidningspapper och började mitt skapande.....
Hade jag inte haft så mycket hjälp av katter å barn så hade jag nog hunnit göra ett klot till, men kanske blir det av i morgon... Så här blev det i allafall, runt klotet går en tunn tråd med sötvattens pärlor, man ser de lite svagt.
Och min nya ljusstake i fattigmans silver fick ett blockljus prytt med lite granris och ett spetsband.

Alla trogna läsare vet ju om att det pågår renovering i vardagsrummet och just nu målas det lister av alla de slag, gud vilket tråkigt jobb! Men nu har jag bara golv listerna kvar så högen med lister börjar bli lite mindre....
Men arbetet med att måla blir så otrolig mycket roligare om man har bra utrustning.
Jag köper alltid bra penslar av hög kvalite och till rätt ändamål. Det finns ju en uppsjö med olika borst och så vidare. Använder man rätt pensel till rätt färg så funkar det faktiskt bättre, så mitt råd är att skaffa en bra pensel och vårda den ömt, använd vattenbaserade färger så slipper ju joxa med lacknafta efter varje målning. När du tvättat pensel ren hänger du den så att den får torka. Vi har satt en liten s-krok vid diskstället som penslarna får hänga på när vi målar mycket. Här är en utav mina favvo penslar, en Anza för lackfärg. Fäller inga borst och mjuk att jobba med.


Eftersom vi har ett väldigt gammalt hus är det ju dåligt med räta vinklar när vi nu sätter upp taklisten, inte heller balkarna är ju helt raka. Detta gör arbetet med att sätta upp listerna tar väldigt lång tid och är väldigt knixigt för att det ska bli så osynliga skarvar som möjligt. Nästan omöjligt! Vi fräser å gnäller mest hela tiden. Och det känns ju inte bättre utav att man har en gigantisk bygglampa som gör att det syns ännu mera. Men det finns inte så mycket vi kan gör åt det, det är skevt å vinnt, det får vi leva med helt enkelt.
Skulle vi få för oss å flytta nån gång kommer jag ta med mig ett vinkel järn på hus visningarna för å kolla vinklarna så att det är rakt så vi slipper allt extra fix för att huset är snett... ha ha!
Nu är jag hiskeligt trött så jag ska nog dimpa ner i bingen....
Kram på er!

Inga kommentarer: